Technische gegevens

IJzeren (puddle steel) geklonken schip met dubbele bodem (ballast/trim tanks) en waterdichte schotten.

  • Naamsein als oorlogsschip:                                                            HW 12 en als logementschip: A884
  • Bouwtijd                                                                                             (1867 – 1868)
  • In actieve dienst geweest als varend oorlogschip 26 jaar         (1868 – 1894)
  • Omgebouwd tot logementschip                                                     (1894 – 1896)
  • Stoomketels, Machines en Bepantsering is verkocht  als schroot voor  FL. 29.284,-
  • Lengte over alles                                                                               62,68 m
  • Lengte tussen de loodlijnen                                                            59,68 m
  • Breedte                                                                                               12,25 m
  • Holte (afstand bovenkant kiel > onderkant hoofddek)              7,44 m
  • Tonnage/waterverplaatsing                                                            2198 Ton
  • 2 horizontaal liggende stoommachines                                        2200 IPK
  • 4 Yarrow kofferketels
  • 2 Schroeven met een diameter van                                                              3,66 m
  • 2 Trotmann stokankers                                                                   (tijdens een dokbeurt verdwenen?)
  • Brandstof (kolen) bunker capaciteit                                             200 Ton
  • Hoogte seinmasten                                                                           18 m
  • Max. snelheid                                                                                    12,82 Zeemijl
  • Kruissnelheid gem.                                                                            6 Zeemijl
  • Actieradius (bij kruissnelheid)                                                        1150 Zeemijl
  • Kosten schip FL1.117.756,- (25 % voor rekening van de stoommachines)

 

Aanpassingen 1888

  • De stuurinrichting en het ankerspil omgebouwd op stoom.
  • Elektrische verlichting (t.b.v. zoeklicht) geïnstalleerd bij Smit in Slikkerveer.
  • Bepantsering vervangen door platen van smeedijzer met een stalen oppervlak.
  • Armstrong kanons worden vervangen voor een modern 28 cm. achterlaadkanon.
  • Bemanning bestaande uit; 115 opvarenden (incl. commandant en 6 officieren).