Skip to main content

Matrozenreis bij de Museumloods en de Buffel

In het museum gaan de leerlingen hun reis voorbereiden met behulp van de virtuele speurtocht De Matrozenreis. Van de admiraal krijgen ze alles te horen over het werken en leven als matroos. Daarna gaan ze lopend naar de kade naast het droogdok, waar het marineschip de Buffel ligt. Hier beleven ze het daadwerkelijke leven en werken aan boord. Het besef van samenleven en burgerschap is bij dit programma de rode lijn.

Specificaties
Groep: basisonderwijs groep 5/6
Aantal leerlingen: maximaal 35
Beschikbaarheid: op woensdagen, donderdagen en vrijdagen.
Taal: Nederlands
Tijd: 120  minuten (exclusief pauze)
Kerndoelen: 1, 2, 4, 34, 35, 50, 51, 54, 55
Bekijk hoe de kerndoelen aansluiten op dit programma via de pdf:

Kerndoelen – Matrozenreis bij de Museumloods en de Buffel.

Het programma “De Matrozenreis” sluit aan bij diverse kerndoelen op het gebied van oriëntatie op de wereld, taal en kunstzinnige oriëntatie. Het biedt een geïntegreerde leerervaring waarbij geschiedenis, samenwerking en culturele reflectie centraal staan.

Oriëntatie op jezelf en de wereld (kerndoelen 34, 36, 50, 51)
Kerndoel 34: De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen. – Koppeling met programma: Tijdens de Matrozenreis leren leerlingen over de harde leefomstandigheden van matrozen aan boord van schepen, zoals voeding, hygiëne en gezondheid. Dit draagt bij aan het begrip van zorg voor gezondheid, zowel in het verleden als nu.

Kerndoel 36: De leerlingen Ieren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger. – Koppeling met programma: Het programma introduceert aspecten van de Nederlandse maritieme geschiedenis, waaronder de rol van scheepsbemanning en de hiërarchie op een schip (zoals de admiraal en matrozen), die inzicht biedt in het functioneren van organisaties en samenwerking.
Kerndoel 50: De leerlingen leren over de tijd waarin hun eigen omgeving is ontstaan, en leren relaties te leggen tussen het heden en het verleden. – Koppeling met programma: De leerlingen leren over het leven van matrozen in voorgaande eeuwen en hoe dit verschilt van het huidige leven.

Kerndoel 51: De leerlingen leren over de kenmerkende aspecten van het tijdvak ontdekkers en hervormers. – Koppeling met programma: Tijdens “De Matrozenreis” leren de leerlingen over de ontdekkingsreizen en de maritieme geschiedenis van Nederland, een belangrijke periode waarin Nederland een belangrijke zeemacht was. Dit sluit aan bij de historische context van ontdekkers en hervormers.
Taal (kerndoelen 1, 2, 4)
Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. – Koppeling met programma: Tijdens de introductie en de rondleiding op de Buffel luisteren de leerlingen naar uitleg en verhalen van de admiraal en rondleiders. Ze leren informatie te verzamelen en te verwerken door middel van mondelinge uitleg.
Kerndoel 2: De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven van een mondelinge presentatie. – Koppeling met programma: Na afloop van het programma krijgen de leerlingen de kans om hun ervaringen en wat ze hebben geleerd te delen in een evaluatie of vraag-antwoord moment met de begeleider of admiraal. Dit stimuleert mondelinge expressie en reflectie.
Kerndoel 4: De leerlingen leren informatie te achterhalen uit informatieve en instructieve teksten, waaronder digitale bronnen. – Koppeling met programma: Tijdens de speurtocht maken de leerlingen gebruik van tablets, waarop ze opdrachten en vragen krijgen in tekstvorm. Ze leren relevante informatie te zoeken in digitale bronnen en deze toe te passen op hun zoektocht.
Kunstzinnige oriëntatie (kerndoelen 54, 55)
Kerndoel 54: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen reflecteren. – Koppeling met programma: Na het museumbezoek en de ervaring op de Buffel, kunnen de leerlingen reflecteren op wat ze hebben gezien en meegemaakt. Ze kunnen bijvoorbeeld discussiëren over het verschil tussen hun verwachtingen en de werkelijkheid van het matrozenleven.
Kerndoel 55: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. – Koppeling met programma: De Matrozenreis biedt leerlingen de kans om kennis te maken met maritiem erfgoed van Hellevoetsluis en de rol van Nederland als zeevarende natie. Het bezoek aan het museum en de Buffel laat hen fysiek het erfgoed beleven.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons via