Skip to main content

Technische gegevens

Door De Buffel
IJzeren (puddle steel) geklonken schip met dubbele bodem (ballast/trim tanks) en waterdichte schotten.
Naamsein als oorlogsschipHW 12 en als logementschip: A884
Bouwtijd1867 – 1868
In actieve dienst geweest als varend oorlogschip 26 jaar1868 – 1894
Omgebouwd tot logementschip1894 – 1896
Stoomketels, Machines en Bepantsering is verkocht als schrootFL. 29.284,-
Lengte over alles62,68 m
Lengte tussen de loodlijnen59,68 m
Breedte12,25 m
Holte (afstand bovenkant kiel > onderkant hoofddek)7,44 m
Tonnage/waterverplaatsing2198 Ton
Horizontaal liggende stoommachines2x 2200 IPK
Yarrow kofferketels4
Schroeven2x 3,66 m diameter
Trotmann stokankers2
(tijdens een dokbeurt verdwenen?)
Brandstof (kolen) bunker capaciteit200 Ton
Hoogte seinmasten18 m
Max. snelheid12,82 Zeemijl
Kruissnelheid gem.6 Zeemijl
Actieradius (bij kruissnelheid)1150 Zeemijl
Kosten schipFL. 1.117.756,-
(25 % voor rekening van de stoommachines)

Aanpassingen 1888

  • De stuurinrichting en het ankerspil omgebouwd op stoom.
  • Elektrische verlichting (t.b.v. zoeklicht) geïnstalleerd bij Smit in Slikkerveer.
  • Bepantsering vervangen door platen van smeedijzer met een stalen oppervlak.
  • Armstrong kanons worden vervangen voor een modern 28 cm. achterlaadkanon.
  • Bemanning bestaande uit; 115 opvarenden (incl. commandant en 6 officieren).


Ramtorenschip 1868-1894

In de 2e helft van de 19e eeuw was de toepassing van ijzer en stoom, voor de Marine van groot belang. Voor de Nederlandse Marine lag het belang van stoomvoortstuwing o.a. in een doelmatiger verdediging van de kustwateren, in het toenmalig politiek gezien ‘onrustige’ Europa.

Logementschip 1894-1974

Met de opkomst van stoomschepen in de marine ontstond de noodzaak voor georganiseerde opleidingen voor alle rangen, niet alleen officieren. De marine had beperkte faciliteiten en moest daarom gebruik maken van logementschepen, waarvan een aantal omgebouwde schepen waren die oorspronkelijk voor andere doeleinden waren gebouwd. Deze schepen werden gebruikt voor diverse opleidingen op verschillend…

Museumschip 1974-heden

Het schip werd op 18 januari 1974 officieel uit de dienst genomen en ondergebracht bij de Dienst der Domeinen en later in het jaar overgedragen aan de gemeente Rotterdam, die het voormalige ramschip voor een periode van vijf jaren in huurkoop nam, ten dienste van het Maritiem Museum Prins Hendrik.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons via